Każda osoba, która posiada własną stronę internetową wie, że trzeba włożyć wiele pracy w tworzenie jej treści, a mimo to można nie odnieść sukcesu. Dlaczego? Potrzebne jest pozycjonowanie stron internetowych (masalski.com.pl/pozycjonowanie-stron/), aby taka witryna w ogóle znalazła się w czołowych wynikach wyszukiwania. Niestety bez pozycjonowania nawet najpiękniejsza i najbardziej przydatna strona www, może być niedoceniona. Z tego powodu istnieje na rynku wiele firm zajmujących się właśnie pozycjonowaniem stron internetowych. Zatrudniani są w nich specjaliści do spraw SEO. Jednak ogólnie samo pozycjonowanie uważa się za usługę drogą. Czy przekłada się to na zarobki w tej branży? Można powiedzieć, że to zależy.

Czym zajmuje się specjalista ds. SEO?

Warto zacząć od tego, że jest to zawód, który dzieli się na wiele stopni, na drabinie zawodowej. To ile zarabia specjalista ds. SEO zależne jest po pierwsze od zajmowanego stanowiska. Część osób zajmujących się pozycjonowaniem stron działa też jako freelancer, czyli prowadząc własną działalność gospodarczą. To również przekłada się na wynagrodzenie. Ogólnie przyjmuje się jednak, że w ramach zawodu SEO dostępne są stanowiska:

  • młodszy specjalista ds. SEO,
  • specjalista ds. SEO,
  • starszy specjalista ds. SEO,
  • kierownik działu SEO,
  • właściciel firmy SEO,
  • freelancer SEO.

Każda osoba mimo wykonywania tego samego zawodu może zajmować się czymś innym. Na stanowiskach związanych z prowadzeniem działań pozycjonujących przede wszystkim przygotowuje się audyty, czyli analizuje się strony internetowe, pod kątem wprowadzenia poprawek lub też sprawdzenia czy przypadkiem odbiorcy z niej nie wychodzą, bo działa za wolno. Wbrew pozorom pozycjonowanie nie zaczyna się od pozyskiwania linków prowadzących do pozycjonowanej strony, a od audytu. Po dokonaniu analizy strony internetowej wykonuje się plan działania. Który obejmuje między innymi poprawki techniczne na stronie internetowej, jeśli są potrzebne oraz prace stricte związane z pozycjonowaniem.

Najczęściej freelancerzy czy młodsi specjaliści zajmują się pozyskiwaniem linków. Linkowanie z tematycznych serwisów jest bardzo ważne w kontekście osiągnięcia wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Można też prowadzić własne zaplecze stron lub tematycznego bloga dodanego do strony firmowej klienta. Dlatego też te stanowiska z reguły opłacane są najniżej. Jednakże wśród freelancerów są też osoby, które wykonują całe kampanie i projekty o wartości kilkudziesięciu tysięcy złotych. Tutaj wszystko zależy od renomy freelancera i jego doświadczenia.

Specjalista i starszy specjalista ds. SEO zajmuje się trudniejszymi zadaniami. Między innymi może to być wdrażanie rekomendacji, czyli optymalizacja onsite. Na podstawie analizy wprowadzane są zmiany, aby strona świetnie działała, ale też mogła być sprawnie pozycjonowana. Osoby zatrudniane na stanowisku starszego specjalisty ds. SEO i wyżej jak menadżerowie, kierownicy czy po prostu właściciele firmy kierują też zespołem i rozdzielają zadania na poszczególne stanowiska wedle ich kompetencji.

Na jakie zarobki można liczyć?

Każda osoba interesująca się tą ścieżką zawodową na pewno zastanawia się ile zarabia specjalista ds. SEO? Można powiedzieć wprost, że im wyższe stanowisko, tym wyższe zarobki. Jednak także osoby, które pracują jako freelancerzy z własną działalnością mogą liczyć na wysokie dochody, choć tu wiele zależy też od ich szczęścia i ogólnej kondycji branży.

Rozważając zarobki deklarowane w ramach anonimowej ankiety w roku 2018 przez specjalistów ds. SEO można zauważyć też, że nastąpił wzrost w stosunku do lat poprzednich. Obecnie wynagrodzenie osób pracujących w branży SEO jest wyższe nawet o 25% niż było w 2016 roku. Najmniej zarabia młodszy specjalista SEO – mediana to 2250 złotych netto miesięcznie. Najlepiej właściciel firmy SEO – mediana to aż 10000 złotych netto miesięcznie. Natomiast tytułowy specjalista do spraw SEO może liczyć na zarobki w wysokości 3250 złotych miesięcznie (mediana). A ile zarabia freelancer? Mediana to 4750 złotych netto miesięcznie.

Aczkolwiek osoby zatrudniane na etacie, czyli na umowę o pracę mogą liczyć na premie. Najczęściej są to premie w przedziale 1-500 złotych. Jednak doliczając premię do zarobków można przyznać, że jest to dobry dochód, nawet na stanowisku młodszego specjalisty ds. SEO. Trzeba też wiedzieć, że większość osób pracujących w branży pozycjonowania i optymalizacji stron internetowych zatrudnianych jest na umowę o pracę lub też rozliczają się w oparciu o fakturę VAT, czyli pracują jako freelancerzy z własną działalnością gospodarczą. Zdarza się zatrudnianie osób na umowy cywilnoprawne, jednak jest ich bardzo mały odsetek.

Jak zacząć pracę w SEO?

Wiele osób zaczynało od świadczenia drobnych usług. Są to marketing szeptany na forach internetowych, stawianie zapleczy i rozbudowa stron zapleczowych czy też pisanie tekstów pod SEO. Wraz z prowadzeniem kolejnych prac i nabywaniem doświadczenia można przyjmować coraz trudniejsze obowiązki. Choć ścieżka kariery wydaje się być długa, to zapewnia ona możliwości awansu, a co za tym idzie wyższych zarobków na każdym kolejnym stanowisku pracy.